https://ojs.upce.cz/index.php/perner/issue/feed Perner's Contacts 2020-04-24T08:19:48+02:00 Stefan Jovčić st55819@student.upce.cz Open Journal Systems <p>Perner's Contacts je elektronický recenzovaný časopis Dopravní fakulty Jana Pernera, Univerzity Pardubice, Česká republika. Časopis vychází od roku 2006 a zde jsou publikovány původní vědecké a přehledové práce psané v českém, slovenském a anglickém jazyce. V&nbsp;současné době je časopis vydáván dvakrát ročně – v&nbsp;červnu a v prosinci. Časopis je určen k&nbsp;publikování širokého spektra originálních výzkumných a přehledových článků o&nbsp;aktuálních problémech v dopravě&nbsp; a souvisejících vědních disciplínách.</p> https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/385 FORMÁLNÍ METODY VE VÝVOJI SOFTWARU BEZPEČNOSTNĚ KRITICKÉHO SYSTÉMU 2020-04-24T08:12:15+02:00 Michal Bubeník michal.bubenik@student.upce.cz <p>Článek se zaměřuje na využití formálních metod při vývoji softwaru pro bezpečnostně kritické systémy v dopravě. Takové systémy mají narůstající složitost a musejí vyhovovat určitým požadavkům na kvalitu. Formální metody jsou zařazeny do procesu vývoje softwaru. Použití vybrané formální metody Event-B je demonstrováno na specifikaci chování železničního přejezdového zabezpečovacího zařízení.</p> 2020-04-15T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Michal Bubeník https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/392 SKÚMANIE MOŽNOSTÍ ZVÝŠENIA KVALITY OVZDUŠIA V MESTÁCH S VYUŽITÍM NÁKLADNÝCH VOZIDIEL S EKOLOGICKÝM DRUHOM POHONU 2020-04-24T08:13:00+02:00 Dominika Beňová dominika.benova@fpedas.uniza.sk Tomáš Settey dominika.benova@fpedas.uniza.sk Radovan Slávik dominika.benova@fpedas.uniza.sk Jozef Gnap dominika.benova@fpedas.uniza.sk <p>Príspevok sa zaoberá skúmaním možnosti zvýšenia kvality ovzdušia v mestských aglomeráciách pri využití nákladných vozidiel s ekologickým druhom pohonu a špecifikáciu ich prevádzky. Prvá kapitola príspevku je zameraná na tvorbu nízkoemisných zón v centrách miest, a to konkrétne na vytváranie mestských zón. Druhá kapitola je zameraná na porovnanie alternatívnych druhov pohonov v súčasnosti. Tretia kapitola je zameraná na konkurencieschopnosť prevádzky vozidiel s alternatívnym druhom pohonu. Cieľom príspevku je poukázať na možnosti zníženia emisnej záťaže v centre mesta a zvýšenia kvality ovzdušia v mestách zaradením vozidiel s alternatívnymi druhmi pohonu do prevádzky.</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Dominika Beňová##common.commaListSeparator##Tomáš Settey##common.commaListSeparator##Radovan Slávik##common.commaListSeparator##Jozef Gnap https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/393 NÁVRH KONŠTRUKCIE A KINEMATICKÉHO USPORIADANIA ČLENOV MECHANIZMU S ROTUJÚCIMI VALCAMI 2020-04-24T08:13:39+02:00 Miroslav Blantický miroslav.blatnicky@fstroj.uniza.sk Ján Dižo jan.dizo@fstroj.uniza.sk <p>Článok sa zaoberá konštrukčným návrhom kinematického usporiadania mechanizmu s rotujúcimi valcami a jeho využitia najmä v piestových spaľovacích motoroch v modifikácii zážihového alebo vznetového a to dvojtaktného alebo štvortaktného motora. Celý mechanizmus bude navrhovaný s cieľom úplnej eliminácie bočnej (normálovej) sily na piest tým spôsobom, že uhol β kyvu ojnice musí byť v každej polohe mechanizmu nulový. To bude zabezpečené kinematikou ojnice, ktorá by sa mala pohybovať iba v osi valca</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Miroslav Blantický##common.commaListSeparator##Ján Dižo https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/394 VNÚTROZEMSKÁ PLAVBA NA DUNAJSKEJ VODNEJ CESTE 2020-04-24T08:14:14+02:00 Andrej Dávid andrej.david@fpedas.uniza.sk Matej Kučera matej.kucera@fel.uniza.sk <p>Dunaj, druhá najdlhšia európska rieka, preteká desiatimi európskymi krajinami sveta. Po otvorení prieplavu Mohan – Dunaj v roku 1992 došlo k jej napojeniu na sieť vodných ciest západnej Európy a vytvoreniu vodnej cesty dlhej viac ako 3 500 kilometrov, ktorá spája Severné more s Čiernym morom. Význam tejto vodnej cesty spočíva nielen vo výmene tovaru medzi európskymi krajinami, ale aj vo výrobe elektrickej energie prostredníctvom vodných diel, ktoré ležia na tejto vodnej ceste. Predmetom článku je aj SWOT analýza vnútrozemskej plavby na Dunaji, ako aj objemy prepráv za ostatné obdobie a ich odhad vývoja s použitím metódy najmenších štvorcov.</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Andrej Dávid##common.commaListSeparator##Matej Kučera https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/395 HIERARCHIA PREVÁDZKOVO-ORGANIZAČNÝCH OPATRENÍ V ŽELEZNIČNEJ OSOBNEJ DOPRAVE 2020-04-24T08:14:45+02:00 Milan Dedík milan.dedik@fpedas.uniza.sk Lukáš Čechovič milan.dedik@fpedas.uniza.sk Pavol Meško milan.dedik@fpedas.uniza.sk <p>Charakteristickou črtou železničnej osobnej dopravy je jej vysoká prepravná kapacita. Predurčuje ju, aby vytvorila nosný dopravný systém. Základnou prekážkou je však kvalita dopravnej infraštruktúry, nakoľko v mnohých členských štátoch EÚ neexistujú vysokorýchlostné železničné trate. Cieľom príspevku je analyzovať základné problémy prevádzky a organizácie osobnej železničnej dopravy a navrhnúť opatrenia na zvýšenie jej efektívnosti, atraktívnosti, lepšieho obrazu v očiach verejnosti, ale najmä zvýšenie prepravných výkonov. Stanovením vhodných prevádzkových, organizačných a infraštruktúrnych parametrov sa zlepší konkurencieschopnosť železničnej dopravy.</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Milan Dedík##common.commaListSeparator##Lukáš Čechovič##common.commaListSeparator##Pavol Meško https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/396 ÚLOHA DOPRAVY PŘI PLNĚNÍ CÍLŮ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE 2020-04-24T08:15:24+02:00 Milan Douša mil.dousa@gmail.com <p>Doprava je klíčovým prvkem, který umožňuje plnění několika cílů udržitelného rozvoje. Výrazně přispívá k cílům udržitelného rozvoje v oblasti hospodářského rozvoje, průmyslu a malých a středních podniků a také obchodu a investic. Proto také pomáhá plnit cíle udržitelného rozvoje, které se zaměřují na podporu zaměstnanosti a životních podmínek a zmírňování nerovností a vyloučení. Doprava však přináší v oblasti cílů udržitelného rozvoje také řadu výzev, jako je potřeba snížit dopady na klima a životní prostředí, zlepšit dopravní systémy a bezpečnost silničního provozu a řešit obavy týkající se pracovních míst a důstojné práce. Cílem příspěvku je poskytnout obsahovou analýzu aspektů trvale udržitelného rozvoje ve vztahu k dopravě a to v souvislosti s naplňováním vybraných cílů Agendy 2030. Prezentovaný příspěvek je součástí řešení projektu VEGA č.1/0302/18 “Inteligentní města jako možnost implementace konceptu udržitelného rozvoje měst ve Slovenské republice”</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Milan Douša https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/397 NÁVRH NOVÉ METODIKY TVORBY KONCEPCE KOMUNIKAČNÍ SÍTĚ V ČESKÉ REPUBLICE 2020-04-24T08:15:57+02:00 Tomáš Horník tomas.hornik@student.upce.cz <p>Článek byl zpracován v návaznosti na diplomovou práci na téma ,,Komunikační a koncepční síť pozemních komunikací v Pardubicích“ pod vedením Ing. Michaely Ledvinové, Ph. D. na Katedře technologie a řízení dopravy, Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Diplomová práce získala Čestné uznání v soutěži o nejlepší diplomovou práci v oblasti územního rozvoje (cena Jiřiny Bergatt Jackson) a cenu předsedy Nadačního fondu Jana Pernera a byla doporučena k publikování v odborném časopise. Článek seznamuje s navrženou metodikou, která slouží k zjištění významnosti dané pozemní komunikace v intravilánu.</p> 2020-04-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Tomáš Horník https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/401 ZAŘÍZENÍ K URČENÍ SOUČINITELE ADHEZE KUŽELOVÉHO KOLA 2020-04-24T08:16:29+02:00 Leopold Hrabovský leopold.hrabovsky@vsb.cz <p>Příspěvek popisuje konstrukční návrh zařízení, které umožňuje určit hodnotu součinitele adheze při rozjezdu ruční podvěsné jeřábové kočky s kuželovými pojezdovými koly. V příspěvku je uveden postup detekce součinitele adheze.</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Leopold Hrabovský https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/402 POSÚDENIE PEVNOSTNÝCH CHARAKTERISTÍK LNG NÁDRŽÍ NA PLAVIDLÁCH 2020-04-24T08:16:59+02:00 Martin Jurkovič martin.jurkovic@fpedas.uniza.sk Tomáš Kalina tomas.kalina@fpedas.uniza.sk <p>Vnútrozemská vodná doprava vsadila jednoznačne na využívanie dvojpalivových systémov nafta – LNG. Širšiemu uplatneniu tohto paliva v doprave predchádza potreba vytvorenia fungujúceho trhu s čím úzko súvisí vyriešenie množstva problémov s logistikou nie len v rámci regiónu, ale aj vzhľadom na regióny produkcie ako aj na fyzikálne vlastnosti LNG súvisiace s jeho prepravou na veľké vzdialenosti. V<br>súčasnosti platná legislatíva týkajúca sa prepravy nebezpečných tovarov (ADN) umožňuje na prepravu LNG po vnútrozemských vodných cestách využívať LNG tankery vybavené špeciálnymi zásobníkmi - nádržami na uchovávanie kryogénnych plynov. Podobné nádrže je možné využiť aj na dlhodobé skladovanie v centrálnych termináloch. Aj keď táto technológia nie je nová, s jej aplikáciou vo vnútrozemských plavidlách sú minimálne skúsenosti. Pri konštrukcii a umiestňovaní nádrží na existujúce plavidla je potrebné hľadať kompromisy zohľadňujúce jednak tvar nádrže<br>a množstvo uskladneného plynu, ako aj izolačné a pevnostné vlastnosti.</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Martin Jurkovič##common.commaListSeparator##Tomáš Kalina https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/403 MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATEČNÉHO POČTU PROFESIONÁLNÍCH ŘIDIČŮ 2020-04-24T08:18:02+02:00 Jaroslav Kleprlík Jaroslav.Kleprlik@upce.cz Vladimír Talácko Jaroslav.Kleprlik@upce.cz <p>Článek je zaměřen na problematiku nedostatku profesionálních řidičů. Shrnuje informace k této oblasti z Evropského Portálu Pracovní Mobility (EURES) a statistická data z Úřadů práce ČR, z Integrovaného portálu Ministerstva prácea sociálních věcí (IPSV), z Českého statistického úřadu, z Ročenky dopravy 2017 a dalších zdrojů. Jsou zde uvedeny faktory, které jsou příčinou nedostatku profesionálních řidičů na trhu práce. Článek uvádí konkrétní možnosti řešení jejich nedostatku. Podrobněji je zde prezentován příklad výchovy nového řidiče s využitím projektu Evropského sociálního fondu (ESF) pro vzdělávací aktivity – Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců (POVEZ II).</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Jaroslav Kleprlík##common.commaListSeparator##Vladimír Talácko https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/404 VLIV KVALITY ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURY NA DOJÍŽĎKU A PROSTOROVOU MIGRACI 2020-04-24T08:18:33+02:00 Petr Nachtigall petr.nachtigall@upce.cz <p>Demografický vývoj společnosti výrazně ovlivňuje také poptávku po dopravě a opačně změny v kvalitě dopravní infrastruktury mají pozitivní i negativní vliv na demografii měst a obcí. Oba tyto jevy mají společné to, že jsou dlouhodobé, resp. že mají dlouhou dobu náběhu. Tento článek poukazuje na tyto efekty.</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Petr Nachtigall https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/405 HODNOCENÍ VÝKONNOSTI JÍZDNÍHO ŘÁDU 2020-04-24T08:19:01+02:00 Jaromír Široký jaromir.siroky@upce.cz Přemysl Šrámek jaromir.siroky@upce.cz <p class="00-Anotace">Tento článek pojednává o možnosti zhodnocení výkonnosti jízdního řádu prostřednictvím jediného ukazatele. Tento ukazatel, nazvaný výkonnost jízdního řádu (VJŘ), je počítán na základě 3 parametrů – jednoho kvalitativního parametru (např. průměrný přírůstek zpoždění), jednoho kvantitativního parametru (např. počet vlaků) a jednoho doplňkového parametru (např. periodicita jízdního řádu).</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Jaromír Široký##common.commaListSeparator##Přemysl Šrámek https://ojs.upce.cz/index.php/perner/article/view/406 TRAŤOVÁ POLOHA VLAKOV – NOVÁ INFORMAČNÁ PODPORA PRE VÝPRAVCOV 2020-04-24T08:19:48+02:00 Peter Šulko sulko.peter@zsr.sk Lumír Pečený lumir.peceny@fpedas.uniza.sk Juraj Čamaj juraj.camaj@fpedas.uniza.sk <p>Operatívne riadenie vlakovej dopravy si vyžaduje kvalitnú informačnú podporu. Všetky operatívne kroky sú naviazané na informácie, ktoré majú všetky kompetentné osoby k dispozícii a môžu z nimi pracovať. Príspevok predstavuje novú aplikáciu v podmienkach manažéra infraštruktúry (ŽSR), ktorá je prioritne určená pre výpravcov. V súčasných podmienkach majú prehľad len o vlastnej stanici a priľahlých medzistaničných úsekoch. Pripravovaná aplikácia umožňuje získať prehľad nielen v najbližšom okolí vlastnej stanice, ale aj vo vybraných traťových úsekoch podľa voľby každého používateľa.</p> 2020-04-17T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2020 Peter Šulko##common.commaListSeparator##Lumír Pečený##common.commaListSeparator##Juraj Čamaj